Piotr Müller, rzecznik prasowy rządu, wyraził przekonanie, że dopiero rozbudowa portu w Elblągu pozwoli na ocenę efektów ekonomicznych przeprowadzonej inwestycji. Podkreślił jednak jednocześnie, że przekop Mierzei Wiślanej ma nie tylko wymiar gospodarczy ale też istotne znaczenie dla bezpieczeństwa Polski.
Müller, zwrócony o wyjaśnienie dlaczego koszty realizacji projektu wzrosły o 120%, podał jako powody m.in. kryzys gospodarczy, inflację oraz konieczność rozszerzenia infrastruktury o nowe drogi. Wskazał, że raport Najwyższej Izby Kontroli (NIK), który omówił te kwestie, został opublikowany w ostatni czwartek.
Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, jako executor inwestycji, przekroczył swoje uprawnienia zaciągając zobowiązania przewyższające budżet całego Programu o ponad 157,6 mln zł i przeznaczając wiele milionów zł z budżetu Programu na cele niesłużące jego realizacji. NIK obecnie rozważa skierowanie powiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa oraz o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, zareagował na ustalenia kontrolerów NIK sugerując, że kontrola miała charakter polityczny i niekoniecznie jest zgodna z konstytucyjnymi zadaniami NIK. Wskazał, że kluczowym argumentem za realizacją inwestycji była kwestia bezpieczeństwa państwa, do której NIK nie przywiązuje wystarczającej wagi skupiając się wyłącznie na aspektach ekonomicznych.
Kanał Żeglugowy, składający się na nową drogę wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, otwarto 17 września ubiegłego roku. Przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwił Polsce uzyskanie niezależnego od Rosji przejścia z Zalewu na Bałtyk. Według rządu PiS przekop ma potencjał aby zwiększyć atrakcyjność gospodarczą regionu warmińsko-mazurskiego i w szczególności Elbląga oraz portu w tym mieście.
Cała droga wodna z Zatoki Gdańskiej, poprzez Zalew Wiślany, aż do Elbląga, ma długość blisko 23 kilometrów. W tym samo przejście przez Zalew Wiślany to niewiele ponad 10 kilometrów, podobnie jak na rzece Elbląg. Pozostałe niemal 2,5 kilometra stanowią śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Ostatecznie kanał oraz cały tor wodny mają mieć głębokość 5 metrów.