Pani Danuta, pedagog szkolny w Braniewie, ceni sobie otwarte drzwi swojego gabinetu i bezpośredni kontakt z uczniami borykającymi się z problemami. Często zaprasza również rodziców tych dzieci, uznając współpracę z nimi za kluczową. Wierzy, że skuteczne rozwiązanie problemów wymaga zaangażowania wielu osób, dlatego postanowiła wziąć udział w specjalnej konferencji, aby jeszcze lepiej pomóc swoim podopiecznym.
Konferencja ta była już trzecim spotkaniem skierowanym do specjalistów zajmujących się pracą z dziećmi z zaburzeniami zachowania, które zorganizowany został przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (ODN) w Elblągu, tym razem we współpracy z Akademią Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych. Wybór tematu kolejnej konferencji zależy od uczestników poprzedniej.
Joanna Poźnikiewicz, pracownik ODN w Elblągu, wyjaśniła, że tegoroczne spotkanie skupiało się na edukacji codziennej i pracy z uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji w szkole czy innej ogólnodostępnej placówce. Celem Ośrodka jest promowanie edukacji włączającej i traktowanie wszystkich uczniów, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb, na równi.
Joanna Poźnikiewicz dodała, że poprzedni cykl konferencji dotyczył spektrum autyzmu i zespołu Aspergera. Spotkania te przyciągają nie tylko placówki z Elbląga, ale również z okolicznych miejscowości.
Dyrektor ODN w Elblągu, Tomasz Szuszkiewicz, wyraził swoje zadowolenie z dużej popularności tych spotkań. Uważa, że tematyka konferencji jest niezwykle istotna dla nauczycieli poszukujących skutecznych metod pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania, które niestety stają się coraz powszechniejsze.
O potrzebie takich konferencji mówi również pani Danuta, podkreślając, że wiele dzieci spędza swój czas komunikując się przez telefony, a nie w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi. Konferencje takie jak ta pomagają jej doskonalić umiejętności i nawiązywać kontakty zawodowe.
Pani Małgorzata, pracownik elbląskiego przedszkola nr 15, podziela ten entuzjazm. Uważa, że tematyka rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych jest jej bliska, a konferencja pozwoliła jej nie tylko pogłębić wiedzę merytoryczną, ale również nawiązać nowe kontakty zawodowe. Zwraca uwagę na rolę komunikacji z rodzicami, szczególnie gdy nauczyciele zauważają, że dziecko wymaga diagnozy.
Pani Małgorzata zauważyła, że rodzice nie zawsze są świadomi problemu swojego dziecka, często tworząc z nim własny język i nie mają takiego doświadczenia jak nauczyciele. Dlatego ważne jest dla nich, aby uzyskać informacje o ewentualnych problemach ze strony specjalistów.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu online prowadzonego przez dr Elżbietę Szutowicz-Rozwadowską z AMiSNS, który poruszał kwestię reakcji na zachowania samobójcze po pandemii. Kolejnym punktem programu był wykład dr Przemysława Piwowarczyka na temat teorii i praktyki zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Spotkanie zakończyło się sesją praktyczną dla uczestników. W ramach niej nauczyciele i psychologowie otrzymali konkretne wskazówki, jak pracować z dziećmi przejawiającymi zaburzenia zachowania i emocji.