Rozważania radnego Rafała Traksa na temat zaległości finansowych wynikających z nieopłaconych mandatów za przejazd bez biletu w elbląskim transporcie publicznym

Radny Rafał Traks skierował swój wzrok na problem zaległości finansowych wynikających z niezapłaconych mandatów za przejazd bez biletu w elblągskim systemie transportu miejskiego. Bazując na informacjach mediów, odnotował, że miliony złotych należnych za nieopłacone mandaty obciążają pasażerów komunikacji miejskiej w Elblągu. Ta rosnąca od lat sytuacja negatywnie odbija się na budżecie Zarządu Komunikacji Miejskiej (ZKM) oraz na jakości świadczonych usług.

Traks pragnął uzyskać konkrety na temat całkowitej sumy zadłużenia wynikającej z nieuregulowanych opłat karnych za brak biletu. Zainteresowany był również liczbą pasażerów z zaległościami oraz średnią kwotą zadłużenia na jedną osobę.

Odpowiedź na te pytania dostarczyła Wiceprezydent Elbląga, Katarzyna Wiśniewska. Podała, iż łączna suma długu pasażerów za jazdy bez ważnego biletu wynosi 3 307 tys. zł. na dzień 31 grudnia 2024 roku. ZKM nie prowadzi ewidencji zaległości według pasażerów, ale według nałożonych kar. W ostatnim dniu 2024 roku w ich rejestrach widniało łącznie 26 595 spraw, a średni koszt kary dodatkowej wynosił 124,23 zł.

Wiśniewska wyjaśniła również, jakie kroki podejmuje ZKM i miasto w celu egzekucji długu. Po dwukrotnym wysłaniu wezwań do zapłaty dla dłużników, niespłacone kary trafiają na drogę sądową. Pozwy są składane do Sądu Rejonowego Wydział Spraw Cywilnych w Elblągu. Dodatkowo, niedokonanie płatności skutkuje zgłoszeniem dłużnika do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Następnie radny zapytał o liczbę spraw skierowanych do sądu oraz na drogę egzekucyjną w ciągu ostatnich pięciu lat. Wiśniewska wyjaśniła, że w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2024 r. skierowano do sądu 16 478 spraw dotyczących niezapłaconych opłat dodatkowych. Jednak tylko sześć z nich skierowano na drogę egzekucji komorniczej, ze względu na wysokie koszty te procesu. W każdym z tych przypadków, komornicy nie byli w stanie odzyskać należności.

Na pytanie Traksa o możliwość wprowadzenia nowych rozwiązań mających na celu zwiększenie skuteczności windykacji długów, Wiśniewska odpowiedziała, że ZKM w Elblągu umożliwia dłużnikom spłatę zadłużenia na raty. Dodatkowo, od grudnia 2018 r. współpracują z Biurem Informacji Gospodarczych InfoMonitor S.A. z Warszawy. Jeśli dłużnik nie reaguje na wezwanie do zapłaty, jego dane są dodawane do rejestru dłużników, co utrudnia lub uniemożliwia mu zaciąganie kredytów czy umowy leasingowe itp.

Zarząd Komunikacji Miejskiej, jak zapewnia Wiceprezydent Elbląga, sukcesywnie zwiększa ilość kontroli biletowych oraz poszerza możliwości zakupu biletów przez pasażerów. Bilety papierowe można nabyć w siedmiu stacjonarnych i czterdziestu jednym mobilnych biletomatach (w każdym autobusie), a bilety elektroniczne – w czterech aplikacjach: moBilet, SkyCash, mPay i zBilet. Zakup biletu możliwy jest także u kierowcy lub motorniczego. Dodatkowo, ZKM prowadzi kampanie informacyjne mające na celu zachęcenie pasażerów do zakupu biletów.