Zwątpienie w terminowość czwartego etapu budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga

Urząd Morski z Gdyni niedawno anulował przetarg dotyczący budowy toru wodnego, który ma prowadzić do elbląskiego portu. Ten ruch jest częścią czwartego etapu budowy drogi wodnej od Zatoki Gdańskiej do Elbląga, który obejmuje między innymi pogłębienie rzeki Elbląg. Powstaje pytanie, czy ta decyzja wpłynie na opóźnienie realizacji tego projektu?

19 stycznia Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy i kandydat na Prezydenta RP, odwiedził Elbląg. Podczas swojej wizyty rozmawiał o przyszłości portu w Elblągu. Wyraził swoje przemyślenia co do przekopu, twierdząc, że nie został on wykonany dla samych korzyści portu, co powinno być najważniejsze. Jeśli przekop miał miejsce, to powinien służyć celowi doprowadzenia drogi wodnej do Elbląga, umożliwiając rozwój miasta i zapewniając portowi pełnienie swojej gospodarczej funkcji.

Mimo wykonania przekopu, kanał wodny nie został doprowadzony do Elbląga. Dopiero teraz zaczynamy realizować ten cel. Działania podejmowane są przez rząd, przy współpracy samorządu. Taka współpraca może pomóc Elblągu stać się jednym z kluczowych, choć niewielkich, portów na Morzu Bałtyckim i przyczynić się do wielu inwestycji oraz powstania nowych miejsc pracy – przekonywał Trzaskowski.

4 lutego Urząd Morski w Gdyni ogłosił anulowanie przetargu na przygotowanie projektowej dokumentacji dla inwestycji związanej z budową toru wodnego do portu elbląskiego. Jako przyczynę podano błędy proceduralne.

Jednak Urząd Morski w Gdyni zapewnia, że anulowanie tego postępowania nie oznacza rezygnacji z realizacji tego projektu. W najbliższych dniach planowane jest ogłoszenie nowego postępowania dotyczącego tego zadania.

Opracowanie dokumentacji projektowej miało obejmować prace nad budową toru wodnego na rzece Elbląg o szerokości 36,0 m i głębokości 5,0 m na odcinkach od punktu P1 (przy oczyszczalni ścieków) do punktu P2 (na rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) oraz od punktu P2 do Portu (przy moscie Unii Europejskiej). Planowane było również umocnienie brzegu na niektórych odcinkach, a także budowa obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Urząd Morski w Gdyni informuje, że wcześniej została opracowana „Koncepcja projektowa możliwości i uwarunkowań w zakresie wykonania robót pogłębiarskich na odcinku P1- Port o maksymalnie możliwych parametrach toru wodnego” (IBWPAN, listopad 2024). Dokument ten wskazuje na odcinki, które wymagają umocnienia brzegu lub analizy stateczności.

Wykonawca wybrany w nowym przetargu będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej dla wszystkich odcinków, które według niego wymagają umocnienia brzegu lub przebudowy/rozbudowy istniejących konstrukcji – informuje Urząd Morski w Gdyni.