Proces naboru do elbląskich szkół ponadpodstawowych na nadchodzący rok akademicki 2024/2025 dobiegł końca. Wynika z niego, że pierwsze klasy w tych placówkach oświatowych zasili 897 nowych uczniów. Rok nauki dla nich rozpocznie się w 31 oddziałach, które zostały utworzone na ich potrzeby, w tym 10 w technikach, 10 w branżowych szkołach I stopnia oraz 11 w liceach ogólnokształcących.
Gdy porównujemy te wyniki do poprzedniego roku, zauważamy znaczny spadek liczby kandydatów – o około 1300. W poprzednim roku szkolnym przyjęto prawie 2200 chętnych do nauki, dla których utworzono aż 74 oddziały. Taki stan rzeczy wynika głównie z wprowadzenia reformy edukacyjnej w 2016 roku, która zniosła obowiązek uczęszczania do pierwszych klas dla sześciolatków.
Wyraźnie widoczna jest tendencja wyboru przez uczniów szkół o specjalistycznym profilu zawodowym – to droga wybrana przez niemal 2/3 rekrutujących. Z 291 uczniów, którzy rozpoczną naukę w technikach, 305 będzie kształciło się w branżowych szkołach I stopnia, a 301 wybrało licea.
Do szkół zawodowych dostało się w sumie 596 osób, co stanowi 66,4% wszystkich kandydatów. Techniki logistyki – oddział przygotowania wojskowego i techniki analitycznej w technikach oraz fryzjerstwo, mechanika pojazdów samochodowych, elektryka, stolarstwo i gotowanie w branżowych szkołach I stopnia cieszyły się największym zainteresowaniem.
W celu zaoferowania szerokiego zakresu edukacji zawodowej, w tym roku powstało siedem dwuzawodowych oddziałów. Zostały one utworzone w tych dyscyplinach, które nie przyciągnęły wystarczającej liczby kandydatów do tworzenia pełnych, niezależnych klas. Takie oddziały zostały stworzone zarówno w technikach, jak i branżowych szkołach I stopnia. Dodatkowo zmniejszono liczbę uczniów w niektórych klasach.
W liceach ogólnokształcących w nadchodzącym roku szkolnym naukę rozpocznie 301 uczniów, co stanowi 33,6% wszystkich uczestników rekrutacji. Większość kandydatów wybrała klasy o rozszerzonym programie z matematyki, biologii, chemii i fizyki, natomiast pozostali zdecydowali się na klasy humanistyczne i sportowe – taka tendencja utrzymuje się od kilku lat, z naciskiem na przedmioty ścisłe i przyrodnicze.