Jeżeli otrzymałeś wiadomość przez komunikator internetowy od osoby, którą uznajesz za bliską czy znajomą, z prośbą o sfinansowanie zakupów lub niewielką pożyczkę poprzez udostępnienie kodu płatności mobilnej, sprawdź dwukrotnie, czy wiadomość naprawdę wysłała ta osoba. Policja z Elbląga podaje, że dochodzi do kolejnych oszustw tego rodzaju.
Sytuacja jest na tyle poważna, że do Miejskiej Komendy Policji zgłosiła się kobieta, która twierdzi, że ktoś nielegalnie uzyskał dostęp do jej profilu na portalu społecznościowym. Następnie osoba ta wysyłała wiadomości do jej rodziny i znajomych, w których prosiła o pomoc finansową poprzez przekazanie kodu do szybkiej płatności.
Niezwykle niepokojące jest to, że wielu osobom udało się dać nabrać na tę manipulację i przesłały kody do systemu płatności mobilnej. W efekcie tej niewiedzy straciły one kilkaset złotych.
Apelujemy do rozsądku naszych czytelników. Jeżeli otrzymamy prośbę o pożyczkę, zawsze warto zweryfikować, czy osoba prosząca nas o pomoc rzeczywiście jest w potrzebie. Przekazywanie kodów do płatności mobilnej powinno być zawsze poprzedzone telefonicznym potwierdzeniem takiej prośby. Dzięki temu możemy uniknąć niemiłych konsekwencji.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie naszych danych. Nigdy nie dzielmy się nimi z obcymi osobami, a szczególnie – nigdy nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom, nie wpłacajmy ich na podane przez nieznane osoby numery kont i nie podawajmy nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe. Dbajmy o bezpieczeństwo swoich danych osobowych, haseł oraz numerów dostępowych – zarówno do portali społecznościowych jak i komunikatorów internetowych.