Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzenie dodatkowych opłat na nowych trasach, w tym na odcinku od Elbląga Wschód do Grzechotek

Planowane jest wprowadzenie opłat na kolejnych trasach drogowych w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło w swoich nowych przepisach, że te zmiany obejmą kilka nowych dróg, w tym drogę ekspresową między Elblągiem Wschód a Grzechotkami. Aktualnie, opłatą elektroniczną są obciążone około 3660 km dróg krajowych.

Począwszy od 1 listopada, do puli płatnych dróg mają dołączyć kolejne odcinki autostrad i dróg ekspresowych. Takie informacje wynikają z niedawno opublikowanego projektu rozporządzenia Rady Ministrów, które ma na celu modyfikację obecnych przepisów dotyczących pobierania opłaty elektronicznej na wybranych odcinkach dróg krajowych.

Sieć dróg objętych opłatą nie była rozszerzana od roku 2017. Od tamtego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków dróg A i S. To rozszerzenie jest kontynuacją polityki, która polega na objęciu opłatami nowo wybudowanych dróg od 2011 roku. Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że przewiduje wzrost przychodów Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej po wprowadzeniu proponowanych zmian.

Wśród nowych dróg, które mają zostać objęte opłatami, znalazły się różne odcinki drogi ekspresowej S7. Obecnie planowane jest wprowadzenie opłat na trasach takich jak Gdynia (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 468) do węzła Gdynia Wielki Kack oraz węzeł Gdańsk Południe – węzeł Płońsk Południe. Ponadto, opłaty będą też pobierane na drodze ekspresowej S22 między węzłem Elbląg Wschód a Grzechotkami (na połączeniu z drogą krajową nr 22).

Nowe przepisy będą dotyczyć pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Dla kierowców aut osobowych te trasy nadal będą dostępne bez dodatkowych opłat. Opłaty będą natomiast obowiązywać dla samochodów ciężarowych i autobusów. Za przejazd bez uiszczenia opłaty grozi kara w wysokości 500 zł.

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że rozszerzenie sieci dróg płatnych jest jednym z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa. Środki uzyskane z opłat mają zwiększyć przychody Krajowego Funduszu Drogowego, który finansuje inwestycje drogowe. Dodatkowo, kolejne rozszerzenia systemu poboru opłat elektronicznej mają na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi pomiędzy transportem drogowym a kolejowym.