Według informacji udostępnionych przez serwis Portel, lokalny portal informacyjny z Elbląga, w sierpniu Przekop Mierzei Wiślanej stał się traktem dla ponad 340 jednostek, głównie rekreacyjnych. Ten miesięczny rezultat w projekcie inwestycyjnym o wartości 2 miliardy złotych jest bezprecedensowy.
Podczas sierpnia bieżącego roku, 342 jednostki skorzystały z nowo otwartego kanału przecinającego Mierzeję Wiślaną, co jest rekordem tej flagowej inwestycji Prawa i Sprawiedliwości. Wśród statków przechodzących przez kanał znalazło się 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. Jest to wzrost o 60 w porównaniu do lipca tego roku.
Z kolei, tylko w ciągu pierwszych 10 dni września, przez przekop przeprawiło się dodatkowo 112 statków rekreacyjnych, dwa rybackie, siedem państwowych i siedem komercyjnych. Łącznie od początku roku 2023 do dnia 10 września, przekopem przepłynęło 1311 jednostek.
Podstawowym celem realizacji inwestycji w Mierzeję Wiślaną była chęć zapewnienia Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego przez Zalew Wiślany. Taki był przynajmniej oficjalny cel tej, wartej około 2 miliardy zł z budżetu państwa, inwestycji, jak przedstawiali ją politycy koalicji rządzącej.
Parę miesięcy temu ministerstwa infrastruktury i aktywów państwowych postanowiły zwrócić się do samorządu miasta Elbląg z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej, która zarządza portem. Ministerstwa oferują do 100 milionów złotych w zamian za większość udziałów w spółce, co ma na celu dokapitalizowanie niezbędnych inwestycji w porcie. Wiceminister aktywów państwowych, Andrzej Śliwka, poinformował PAP pod koniec sierpnia, że propozycja rządowa dotycząca dokapitalizowania portu w Elblągu o kwotę do 100 milionów złotych jest nadal aktualna.