Opóźnienie w realizacji projektu przebudowy drogi krajowej nr 22 i obwodnicy Jegłownika

Wygląda na to, że zagadnienie dotyczące renowacji odcinka drogi krajowej nr 22, prowadzącej z Elbląga do Fiszewa oraz konstrukcji obwodnicy w Jegłowniku, jest stale przesuwane w czasie. Mimo zapowiedzi, że prace mogłyby rozpocząć się za dwa lata, okazuje się, że inwestycja ta spotkała się z kolejnym opóźnieniem.

Trasa drogi krajowej nr 22, która biegnie z Elbląga do Jegłownika, jest jedną z najbardziej niebezpiecznych dróg w naszym regionie. Znaczna liczba wypadków i kolizji sprawia, że rozbudowa tej trasy to dla kierowców konieczność od wielu lat. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad planuje od pewnego czasu rozbudowę odcinka Fiszewo-Jegłownik i Jegłownik-Elbląg na drodze krajowej nr 22 oraz budowę obwodnicy Jegłownika. Niestety proces ten ciągle jest przeciągany, a dokumentacja projektowa przedsięwzięcia nie została jeszcze opracowana.

Z powodu potrzeby optymalizacji projektu obwodnicy Jegłownika, która wynika z bardzo wysokim kosztem realizacji inwestycji, prace projektowe uległy wydłużeniu. Jednakże, według planów, wariant obwodnicy Jegłownika powinien zostać wyznaczony w IV kwartale bieżącego roku. Zakończenie prac nad STEŚ-R etap II dla obwodnicy Jegłownika jest planowane na I kwartał 2026 r. Prace nad dokumentacją projektową dla rozbudowy DK22 Fiszewo-Jegłownik i Jegłownik-Elbląg nadal trwają, a ich zakończenie jest planowane na II/III kwartał 2025 r. – informuje Katarzyna Kozłowska z GDDKiA Oddział w Olsztynie.

Przywołując do pamięci, było tak, że umowa na wykonanie dokumentacji projektowej została podpisana przez olsztyński oddział GDDKiA z firmą Europrojekt Gdańsk w 2022 roku. Koszt zamówienia wynosił 5,6 mln zł i obejmowało projekty budowlane i wykonawcze oraz nadzór autorski nad rozbudową DK 22 na odcinkach Fiszewo – Jegłownik (ok. 5 km) oraz Jegłownik – Elbląg (ok. 3,5 km). Umowa także zawierała wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Jegłownika w ciągu DK 22 – informował w 2022 r. Karol Głębocki, ówczesny rzecznik prasowy GDDKiA Oddział w Olsztynie.

Na realizację zadania wykonawca miał 29 miesięcy. Wtedy plany GDDKiA zakładały, że przebudowa odcinków DK22: Fiszewo – Jegłownik i Jegłownik – Elbląg mogła by się zakończyć w 2026 roku, a obwodnica powstałaby do 2028 r. W tym roku inwestor poinformował, że nowy harmonogram przewiduje rozbudowę odcinków drogi na lata 2026-2029, natomiast realizacja obwodnicy w latach 2027-2030. Teraz jednak wiadomo, że nawet te terminy są nieaktualne. Pierwsze prace mogłyby ruszyć dopiero w 2028 r.

Planowane daty realizacji rozbudowy odcinków Fiszewo – Jegłownik i Jegłownik – Elbląg to lata 2028-2030, natomiast realizacja obwodnicy Jegłownika, w systemie projektuj i buduj, jest planowana na lata 2027-2031 – dodaje Katarzyna Kozłowska.