Uwaga, Elbląg! Oszuści z Pruszcza Gdańskiego niszczą uszczelki okienne i żądają fortuny!

Niepokojące doniesienia napływają od elblążan, którzy w ostatnich dniach zetknęli się z nieuczciwą działalnością firmy przyjezdnej z Pruszcza Gdańskiego. Według relacji poszkodowanych i informacji z biura miejskiego rzecznika konsumentów, nieznani przedstawiciele przedsiębiorstwa pojawiają się w mieszkaniach pod pretekstem kontroli stanu uszczelek okiennych, finalnie narażając mieszkańców na nieplanowane wydatki sięgające kilku tysięcy złotych.

W jaki sposób działają nieuczciwe firmy?

Mechanizm działania opiera się na pozornie niewinnej rozmowie o konieczności wymiany uszczelek. Pracownicy firmy, wykorzystując zaskoczenie oraz nieświadomość domowników, przystępują do demontażu starych elementów bez wyraźnej zgody właściciela. W efekcie mieszkańcy, często już po fakcie, stają przed faktem dokonanym i otrzymują rachunek – najczęściej opiewający na kwoty od 2500 do 3000 złotych.

Praktyka ta najczęściej stosowana jest w godzinach pracy, kiedy w mieszkaniach pozostają osoby starsze lub mniej mobilne. To właśnie oni najczęściej stają się łatwym celem, co potwierdzają kolejne zgłoszenia napływające do rzecznika konsumentów.

Mieszkańcy Elbląga coraz częściej ofiarami

Oszuści byli widziani między innymi na ul. Robotniczej, gdzie kilku mieszkańców zdecydowało się zgłosić sprawę do odpowiednich służb. Dzięki informacjom przekazanym przez poszkodowanych, sprawą zainteresowały się lokalne instytucje. Paweł Rodziewicz, miejski rzecznik konsumentów, apeluje do mieszkańców, by nie bagatelizowali podobnych prób oszustwa i każdorazowo informowali o nich urząd.

Jak uchronić się przed stratami?

Aby nie paść ofiarą podobnych działań, warto zachować ostrożność przy wpuszczaniu nieznanych osób do domu. Jeżeli ktoś bez naszej zgody rozpoczyna prace w mieszkaniu, należy niezwłocznie żądać przerwania działań i naprawy ewentualnych szkód. W przypadku odmowy najlepiej wezwać na miejsce policję. Nie podpisujmy żadnych dokumentów i nie zgadzajmy się na usługi pod presją czasu.

Miejskie biuro rzecznika konsumentów podkreśla też wagę informowania sąsiadów i bliskich, szczególnie osób starszych, o podobnych zagrożeniach. Ostrzeżenia mogą pomóc w zapobieganiu kolejnym incydentom.

Prawo po stronie mieszkańców

Wszelkie działania, które wprowadzają konsumenta w błąd lub naruszają zasady uczciwego obrotu, są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym oraz Kodeks cywilny przewidują możliwość domagania się unieważnienia umowy lub zwrotu części należności w przypadku wyzysku. Każdy poszkodowany może i powinien zgłaszać podejrzane incydenty odpowiednim organom, by pomóc w eliminowaniu podobnych praktyk z lokalnego rynku.