Naganne zachowanie kontrolerów biletów wobec dzieci

3331
Wyświetleń

Nieuprzejmość kontrolerów wobec dzieci, zastraszanie, przetrzymywanie dzieci w pojazdach, przez co nie mogą wysiąść na docelowym przystanku – to tylko niektóre ze skarg, jakie wpływają do Rzecznika Praw Dziecka. Marek Michalak podkreśla, że kontrola biletów powinna się odbywać z poszanowaniem praw dziecka.

W opinii rodziców działania kontrolerów ukierunkowane są jedynie na bezwzględne nałożenie kar i opłat dodatkowych oraz nacechowane są brakiem empatii wobec dzieci oczekujących w wielu przypadkach na pomoc i udzielenie im informacji.

Rzecznik zaapelował do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów, aby zasygnalizowali pracownikom kontrolującym pasażerów, by wykonywali swoje obowiązki ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw i dobra dzieci poddawanych kontroli.

W wystąpieniu do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów rzecznik praw dziecka poinformował, że rodzice skarżą się na pracę kontrolerów w środkach komunikacji miejskiej. Uważają, że kontrolerzy są nieuprzejmi wobec dzieci, potęgują stres i działają tylko w celu nałożenia kary.

Skargi rodziców wpływające do biura RPD dotyczą zarówno kontroli ważności samych biletów, jak i sposobów uiszczania opłaty za przejazdy oraz kontroli dokumentów poświadczających uprawnienia do przejazdów ulgowych lub darmowych.

Skarżący wskazują kwestię nieuprzejmości kontrolerów wobec dzieci, zastraszanie i tworzenie atmosfery potęgującej u dzieci stres, a także przetrzymywanie dzieci w pojazdach, powodujące niemożność jego opuszczenia na docelowym przystanku.

W opinii rodziców działania kontrolerów ukierunkowane są jedynie na bezwzględne nałożenie kar i opłat dodatkowych oraz nacechowane są brakiem empatii wobec dzieci oczekujących w wielu przypadkach na pomoc i udzielenie im informacji.

„Dzieci stanowią liczną grupę pasażerów korzystających ze środków komunikacji miejskiej i gminnej, co wynika z realizowania przez nie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Zróżnicowanie ich wieku i poziomu rozwoju powoduje, że w sytuacji stwierdzonego braku ważnego biletu na przejazd lub braku ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgowego biletu, powinny być traktowane w sposób wyrozumiały, tak, aby działania kontrolne niosły ze sobą walor edukacyjny, by nie wywoływały negatywnych skutków w ich psychice oraz nie przyczyniały się u nich do braku zaufania do dorosłych” – podkreślił Michalak.

Jak dodał, szczególną wrażliwością kontrolujący powinni wykazywać się w stosunku do dzieci z niepełnosprawnościami.

Michalak zaapelował do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów, aby zasygnalizowali pracownikom kontrolującym pasażerów, by wykonywali swoje obowiązki ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw i dobra dzieci poddawanych kontroli. Zdaniem RPD konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na udzielenie dzieciom informacji o przysługujących im prawach.

źródło: portalsamorzadowy.pl

Naganne zachowanie kontrolerów biletów wobec dzieci

O Autorze
-

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>