Dlaczego warto brać zimny prysznic?

575
Wyświetleń

Hydroterapia, czyli wodolecznictwo należy do najstarszych i najbardziej rozbudowanych metod fizykoterapii. Polega na terapeutycznym zastosowaniu wody w postaci kąpieli, natrysków, polewań, zmywań, płukań i innych zabiegów. Jedna z jej form – hydroterapia ochładzająca działa korzystnie nie tylko na ciało, ale jest także ratunkiem dla ducha. Jakie są zatem zalety zimnych pryszniców?

W cieplarnianej bańce

Większość ludzi na samą myśl o zimnym prysznicu wzdryga się i myśli o tej praktyce, jako o czymś szalonym.

Prawda jest taka, że większość z nas spędza życie, chroniąc swoje ciało przed jakimkolwiek dyskomfortem i tym samym osłabia jego siły obronne.

Żyjemy w ochronnej, cieplarnianej bańce, która starannie kontroluje naszą temperaturę.

Korzystamy z ogrzewania lub klimatyzatorów.

Rzadko zdejmujemy ubranie lub śpimy nago, by pozwolić naszemu organizmowi na odpowiednią termoregulację i pozwolić skórze oddychać.

Prysznic lub kąpiel też zawsze bierzemy w ciepłej wodzie.

Tymczasem chwilowy dyskomfort związany z zimnem odpłaca się nam niezliczonym dobrodziejstwem i korzyściami na gruncie fizycznym, umysłowym i duchowym.

Już kilkudziesięciosekundowy zimny prysznic jest w stanie zrobić dla nas wiele dobrego.

Zalety zimnych pryszniców

Dlaczego warto wziąć 30-60 sekundowy zimny prysznic każdego dnia?

Oto kilka podstawowych zalet te, bądź co bądź, taniej praktyki.

Większa odporność – osoby, które biorą zimne prysznice, mają więcej białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów.

Uważa się, że ich wzrost jest związany ze wzrostem tempa metabolizmu, który pojawia się, kiedy ochładzany organizm wkłada wysiłek w próbę ogrzania.

Sprawne krążenie krwi – zimna woda poprawia i pobudza krążenie krwi oraz poprawia wydajność naszych tętnic.

Lepsze krążenie krwi poprawia ogólny stan zdrowia, obniżając ciśnienie krwi i zapobiegając zatykaniu się tętnic.

Utrata wagi – ekspozycja na zimno pozwala zaktywizować brunatną tkankę tłuszczową (BAT), która powstaje z tkanki tłuszczowej białej (tłuszcz zapasowy) i wpływa na procesy regulujące równowagę energetyczną.

Ciało wystawione na działanie zimniej wody zwiększa ilość i aktywność BAT, przez co możemy nasilić spalanie tłuszczu zapasowego i zrzucać zbędne kilogramy.

Aktywizacja przeciwutleniaczy – zimna prysznic jest skutecznym sposobem obniżania poziomu kwasu moczowego oraz sprzyja wzrostowi poziomu glutationu – przeciwutleniacza, który utrzymuje wszystkie pozostałe przeciwutleniacze na optymalnym poziomie, pomagając nam przystosować się do powtarzających się stresów oksydacyjnych.

Regeneracja mięśni – zimna woda pozwala złagodzić zakwasy i odczuwane bóle mięśni po wysiłku fizycznym.

Ta szybka regeneracja mięśni wiąże się głównie z usprawnieniem i pobudzeniem krążenia krwi.

Zdrowa skóra i włosy – mycie twarzy lodowatą wodą zwęża pory i zapobiega przetłuszczaniu się skóry.

Poza tym zimna woda sprzyja także włosom.

Zamykając łuski włosowe sprawia, że stają się one zdrowsze, mocniejsze i bardziej błyszczące.

Więcej energii i poprawa płodności – poranny zimny prysznic doskonale orzeźwia ciało, dodaje energii i pobudza do życia.

Pozawala pozbyć się nagromadzonych toksyn w organizmie oraz dobrze wpływa na płodność.

Zimne prysznice zwiększają u mężczyzn ilość wytwarzanego testosteronu oraz sprzyjają lepszej produkcji plemników.

Dobry nastrój – zimna woda ma działanie przeciwdepresyjne.

Kiedy receptory zimna w naszej skórze doświadczają wstrząsu, wysyłają wiele elektrycznych impulsów do obwodowych zakończeń nerwowych mózgu.

Dla osób, które mają depresję, jest to sposób na ich pobudzenie i aktywowanie mózgu do życia „na jawie”.

Zimna woda ogółem ma działanie przeciwbólowe i poprawiające nastrój.

Zwiększona świadomość – w chwili, gdy mamy kontakt z zimną wodą, nasze sercezaczyna szybciej bić, a oddech staje się głębszy.

Przyspieszone tętno wyzwala przypływ krwi i adrenaliny w całym ciele.

W ten sposób dotleniamy mózgu i pozwalamy zwiększyć świadomość reakcji naszego ciała na otaczające nas bodźce.

Przygoda z zimnym prysznicem

Jak zacząć przygodę z zimnymi prysznicami?

Na początek zacznij od 10-15-sekundowego polewania ciała zimną wodą.

Z każdym kolejnym dniem staraj się wydłużać ten czas, aż dojdziesz do 60-90 sekund.

Najlepiej korzystaj z zimnych kąpieli rankiem, zaraz po przebudzeniu, skupiając całą swoją uwagę na oddechu, a nie na fizycznym odczuwaniu zimna.

Pamiętaj, że taka praktyka to nie tylko zdrowie fizyczne, ale i psychiczne, pozwalające ćwiczyć samoświadomość ciała i walczyć z oporami.

 

 

odkrywamyzakryte-com

 

Dlaczego warto brać zimny prysznic?

O Autorze
-

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>