5 listopada –  Dzień Postaci z Bajek

122
Wyświetleń

 
W dzieciństwie dzięki nim poznawaliśmy świat, śmialiśmy się i wzruszaliśmy. 5 listopada w Międzynarodowy Dzień Postaci z Bajek warto sobie o nich przypomnieć, choćby poprzez wspólny bajkowy seans z własnymi dziećmi. Reksio, Bolek i Lolek, Krecik, Kaczor Donald, Myszka Miki, Smerfy, Kubuś Puchatek – dziś jest ich święto. 

Puszczanie dzieciom bajek często nadużywane jest przez leniwych rodziców, by mieć na chwilę „dziecko z głowy”. Mądre bajki mogą służyć jako element wychowawczy, ale jak to robić i jakich reguł przestrzegać, by przyniosło to pozytywny efekt?

Co się dzieje z dzieckiem, gdy za długo ogląda bajki w TV?

Jakie problemy mogą dotknąć dzieci, które oglądają nieodpowiednie bajki lub/i gdy oglądają je zbyt długo?

– tzw. „przebodźcowanie” – nadmiar bodźców dochodzących do dziecka powodujący, że dziecko oczekuje od życia tak silnych efektów i bodźców, jakie przyjęło z telewizji. W efekcie prowadzi to do problemów z koncentracją, skupieniem, spadkiem zaciekawienia zajęciami w przedszkolu i szkole.

– tzw. „syndrom ofiary”: toksyczne bajki, czyli pełne przemocy i agresji, powodujące wzrost lęku – dzieci mogą bać się, że to straszne, co zdarza się bohaterom bajek, może również przydarzyć się im i ich bliskim.

– tzw. „syndrom obserwatora”: naśladownictwo zachowań bohaterów, gruboskórność, obniżona wrażliwość na przemoc, a nawet zobojętnienie wobec niej. Przykładowo: nie robi na nich wrażenie widok bitego dziecka lub zwierzęta, bo z agresją spotyka się w bajkach.

– tzw. „syndrom tępego warzywa”: jeżeli dziecko spędza przed telewizorem nieustannie kilka godzin, wpada w pewien rodzaj transu, przestaje myśleć, jego przemiana materii spada poniżej normalnego poziomu, mogą pojawić się problemy ze wzrokiem, układem nerwowym i kręgosłupem. Częste przybywanie w tym stanie może prowadzić do dysfunkcyjności w sferze emocjonalnej, intelektualnej i społecznej.

Sposobem na wyeliminowanie negatywnych skutków oglądania przez dziecko telewizji jest ograniczone i wybiórcze włączanie telewizora.

10 zasad, których warto trzymać się, gdy włącza się dzieciom bajki.

1. Nie włączamy bajek dzieciom poniżej drugiego roku życia.

Dlaczego?

Dzieci do drugiego roku życia mają problem z odróżnieniem fikcji prezentowanej w telewizji od rzeczywistości. Jedynym medium, przez które dziecko do 2 roku życia powinno poznawać świat jest świat realny: razem ze swoim smakiem, zapachem, trójwymiarem. Musi go dotykać, próbować, słuchać, wąchać. Do 2 roku życia dziecko nie jest w stanie zrozumieć, że to, co widzi na ekranie ma swoje odpowiedniki w świecie rzeczywistym. Telewizja oferuje obraz spłaszczony, do tego zmontowany. Przykładowo, w telewizji gdy ktoś rzuci piłkę widzimy ujęcie rzuconej piłki, następnie – w wyniku montażu, piłkę w zbliżeniu. Mózg dziecka nie jest w stanie tego przetworzyć, dziecko nie rozumie tego i przyjmuje jako oczywistość. A jest to zafałszowanie rzeczywistości, na którą jego umysł nie jest gotowy.

2. Bajki powinny być dostosowane do wieku dziecka.

Inne bajki zainteresują 3-latka, inne 5-latka, a inne 7-latka. Generalnie zasada jest taka: im młodsze dziecko, tym spokojniejsze powinny być bajki. Spokojniejsze, czyli takie, w których obraz jest stabilny, płynie wolno, nie nadwyrężając wzroku i jest ubogi w dźwięki.

3. Rozmawiajmy z dziećmi na temat losów bohaterów, skłaniajmy do refleksji.

Pomóżmy dziecku oswoić bajkę. Po bajce można zaczepić dziecko.

— Jak ci się podobały przygody Zajączka Parauszka? Komu pomogła Wiewiórka Kitka?

— Sroce Madzi.

— Dobrze, że jej pomogła?

— Tak!

— Bo warto pomagać innym, gdy są w potrzebie, prawda?

4. Kontrolujmy czas spędzony przed telewizorem.

Umawiajmy się z dzieckiem na określoną ilość czasu, np.:

— Teraz obejrzysz bajkę Świnka Peppa i Musical Elma, a jak się skończy to wyłączamy telewizor.

Najlepiej, żeby czas jednorazowego seansu nie przekraczał pół godziny (2-letnie dzieci: 10 minut, 3-letnie: 15 minut).

5. Nie umieszczamy telewizora w pokoju dziecka.

Niestety coraz częstsze zjawisko wystroju wnętrz dziecinnych pokoików. Telewizor w pokoju dziecka staje się jedną z jego zabawek, zabawką na własność, którą może dowolnie dysponować. I nawet jeżeli rodzic ma nad tym kontrolę, to wzbudza to w dziecku poczucie, że MOŻE, bo skoro telewizor jest w JEGO pokoju, to jest JEGO własnością, tak jak i inne zabawki.

6. Ułatwmy dziecku wyrażanie uczuć i emocji, które podczas oglądania bajki uruchamiają się w nim.

Warto po obejrzeniu bajki dać dziecku kredki i kartkę papieru, by przelało na papier swoje emocje i uczucia, które wywołało w nim oglądanie tejże.

Gdy skończy się dana bajka i rodzic chce wyłączyć telewizor, co zwykle spotyka się z protestem malucha, można mu zaproponować:

— A teraz wyłączymy telewizor i narysujemy całą ekipę z Sezamowego Zakątka: Abby, Elmę, Berta i Erniego? Co ty na to?

7. Bądźmy konsekwentni.

Jeżeli mówimy dziecku, że po tej bajce wyłączamy telewizor, to choćby protestowało, robimy to. I odwrotnie jeżeli obiecamy dziecku, że włączymy mu bajkę, to dotrzymujemy słowa i robimy to. Dzieci bardzo cenią sobie porządek i przejrzystość. Możemy też ustalić stałe pory bajek.

8. Po oglądaniu bajki zachęćmy dziecko do ruchu i wyjdźmy na świeże powietrze.

Bajki mają być dodatkiem do aktywności, warto, by po oglądaniu bajki nastąpiły jakieś zajęcia ruchowe, np. dziecko robi przysiady, a mama brzuszki

Idźmy na spacer: np. dziecko jedzie na rowerku, a tata obok biegnie …;)

9. Nie dawajmy dzieciom podczas oglądania bajek jedzenia.

Nie jedzą wtedy świadomie i mogą wchłaniać nieograniczone ilości jedzenia albo odwrotnie: tak być pochłonięte bajką, że zapominają o tym, że powinny zjeść.

10. Nie traktujmy bajek jako nagrody lub kary.

Nie warto czynić z telewizora ani narzędzia groźby ani pocieszacza i przytulacza:

— Jest ci smutno? Choć, włączymy ci bajeczkę.

Nie, wtedy lepiej po prostu dziecko przytulić …;)

 

Która z postaci lubiliście najbardziej?

Miłego Dnia :)

 

kalbi.pl/nishka.pl

5 listopada – Dzień Postaci z Bajek

O Autorze
-

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>