20 października – Dzień Osteoporozy

190
Wyświetleń

Osteoporoza to dziś choroba cywilizacyjna. W Polsce choruje na nią ok. 3 mln osób, a zagrożonych jest aż 8 mln! Dane wskazują, że liczba osób nią dotkniętych z roku na rok będzie wzrastać! Do 2035 r. wartość ta może zwiększyć się trzykrotnie.

CZYM JEST OSTEOPOROZA – CICHY ZŁODZIEJ KOŚCI

Osteoporoza to metaboliczna choroba kości, charakteryzująca się:

  • Zmniejszeniem gęstości kości,
  • Osłabieniem struktury przestrzennej kości
  • Oraz w rezultacie zwiększoną podatnością na złamania.

Choroba ta nie daje wcześniejszych symptomów – w końcu utrata tkanki kostnej „nie boli” – to dlatego bywa nazywana „cichą epidemią” lub „cichym złodziejem kości„.

JAKIE SĄ GRUPY RYZYKA?

Chociaż osteoporoza dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn, zdecydowanie częściej występuje
w żeńskiej części populacji.

Stopień zagrożenia wzrasta z wiekiem – proces utraty tkanki kostnej zaczyna
się po 30 roku życia i nasila w okresie menopauzalnym.

MENOPAUZA – ZWIĘKSZONE  ZAPOTRZEBOWANIE NA WAPŃ

W czasie menopauzy obniżeniu ulega poziom kobiecego hormonu – estrogenu. Odpowiedzialny jest on m.in. za tworzenie tkanki kostnej. W rezultacie proces jej utraty gwałtownie przybiera na sile. Dlatego w okresie menopauzalnym rośnie zapotrzebowanie na wapń wśród kobiet.

JAK SPRAWDZIĆ POZIOM  TKANKI KOSTNEJ W ORGANIZMIE?

Prawda jest taka, że nawet będąc w grupie ryzyka, nie zastanawiamy się nad konsekwencjami utraty tkanki kostnej – do czasu pierwszego złamania kości. Przed długi czas choroba przebiega bezobjawowo. Niestety najczęściej pacjent dowiaduje się o przypadłości, gdy ta już postępuje.

Warto wcześniej zbadać poziom tkanki kostnej. Należy poprosić lekarza pierwszego kontaktu o skierowanie na badanie gęstości kości, tzw. densytometrię. Badanie jest szybkie i bezbolesne i pomoże stwierdzić, czy stan naszych kości jest właściwy.

KLUCZEM JEST WCZESNA PROFILAKTYKA

Czy można zniwelować skutki działania „cichego złodzieja kości”? Można. Kluczem jest wczesna i odpowiednia profilaktyka.

JAK  PRZECIWDZIAŁAĆ?

DIETA BOGATA W WAPŃ I WITAMINĘ D3

Właściwa dieta bogata w wapń i witaminę D3 jest kluczowa dla utrzymania zdrowych kości. Dzienne zalecane dawki dla dorosłego człowieka to:

WAPŃ > 1000 mg/d
WITAMINA D3 800 – 2000 IU/d

Pamiętaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło produktów mlecznych i nabiału.
Produkty zalecane w profilaktyce osteoporozy to m.in.:

  • Mleko i jego przetwory,
  • Owoce, rośliny strączkowe, warzywa, szczególnie kapustne: kapusta, brokuły, brukselka,
  • Ryby morskie,
  • Orzechy, migdały, nasiona sezamu, maku i słonecznika kasza gryczana i jaglana,
  • Przetwory zbożowe,
  • Oliwa, olej lniany i rzepakowy.

W przypadku niedoborów warto pomyśleć także o uzupełnianiu ich preparatami wapniowymi. Na polskim rynku mamy bardzo szeroki wybór dostępnych produktów. Calperos to obecnie najczęściej wybierany produkt, dostępny w kilku formatach i dawkach w formie wygodnej do spożycia kapsułki.

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Aby ograniczyć zachorowania oraz kosztowne leczenie, niezbędna jest szeroko stosowana profilaktyka, której wyrazem jest przyjęcie racjonalnego stylu życia. Jednym z jego elementów jest aktywność ruchowa.

Badania dowodzą, że ćwiczenia fizyczne znacznie zwiększają masę kostną w miejscach szczególnie obciążanych.

Ćwiczenia fizyczne mają także istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka złamań. Przyjmuje się, że zwiększenie masy gęstości kości o 10% związane jest z obniżeniem o połowę ryzyka złamania szyjki kości udowej.

Pamiętajmy jednocześnie, że aktywność fizyczna powinna być odpowiednio dobrana do naszego wieku i stanu zdrowia.

UTRZYMANIE PRAWIDŁOWEJ MASY CIAŁA

Zarówno niedowaga jak i otyłość z pewnością są niekorzystne dla zdrowia. W przypadku osteoporozy ryzyko wystąpienia choroby zwiększa jednak niedowaga.

Szacuje się, że u kobiet z niedowagą, osteoporoza występuje częściej niż u kobiet otyłych. Pilnujmy więc, aby nasze BMI było w normie i nie spadło poniżej wartości granicznej 20.

BRAK NIEZDROWYCH NAŁOGÓW

Są czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby i których powinniśmy się wystrzegać. Są to przede wszystkim:

  • Używki – palenie papierosów i nadmierne spożycie alkoholu,
  • Produkty zwiększające wydalanie wapnia z moczem, np. sól, kawa, herbata, cola, nadmiar białka zwierzęcego i fosforanów w diecie

 

calperos.pl

20 października – Dzień Osteoporozy

O Autorze
-

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>